September 09, 2009

:: aDe 1 KiSah ::



Ada satu citer, ada sorang budak yang namanya adalah “Mamat”. Tinggal kat temerloh telah ditawarkan belajar kat sekolah menengah teknik kat Perlis. Disebabkan budak nih nak berdikari, maka dia tak bagi la mak bapak dia hantar dia pi sekolah tuh yang terletak kat utara sana nuuuu…punya la gamble..hehehe…

Jadiknya, mak bapaknya pun hantar la si Mamat nih kat terminal bas ekspress Temerloh. Bila bas ekspress yang nak menuju ke Perlis sampai, dia pun salam tangan mak bapak dia, simpan beg dalam perut bas dan bas pun bertolak. Nak di jadikan citer, baru je 30 minit dalam bas, si Mamat nih pun pi kat depan, dan tanya drebar bas..”Pakcik, kita kat mana nih? Kalo dah sampai Ipoh..pakcik bagitau saya yer…”. Si pakcik drebar bas pun meng’iye’kan saje la..hehehe.. Pastu, setengah jam lagi, si mamat nih tanya lagi kat drebar tuh..pastu setengah jam lagi..tanya lagi kat drebar bas..”pakcik, kita kat mana nih? Dah sampai ipoh ke belom nih?” Tanya mamat tuh berkali-kali..

Maka, bila si Mamat tuh asyik dok ulang alik dalam bas, maka si drebar pun naik angin, yang penumpang pun tumpang marah sebab tak selesa dengan kelakuan mamat nih. Pastu, si drebar bas tuh pun cakap, “Dik, takpa, bila dah sampai ipoh, pakcik bagitau dik yerk..jangan risau..”.

Bila budak tuh dengar, maka dia pun kurang la risau.. Maka si drebar tuh pun bleh bawak bas dengan selesa tanpa gangguan, dan yang penumpang-penumpang tuh pun lega… Tetiba, bila dah sampai penang, baru la si drebar tuh teringat pasal budak tuh, terus kelam kabut drebar bas..nasib baik budak tuh tertidur, jadiknya dia tak sedar la apa yang berlaku.

Bas di parking kat tepi, si drebar pun buat la perbincangan ngan penumpang2 yang lain. Disebabkan kesian kat budak tuh dan memikirkan mungkin ada orang yang menanti dia kat ipoh, jadik mereka sepakat untuk berpatah balik biarpun jauh.. punya la baik hati drebar dan penumpang bas tuh.

Kemudian, setelah beberapa jam berpatah balik, mereka pun sampai kat ipoh dan lantas si drebar bas tuh pun menggerakkan budak tuh. Mamat yang terkebil2 terus bertanya..”kita kat ipoh dah yea…” Si drebar tuh pun menyiakan saja. Mamat pun dengan selamba terus membuka tupperware yang dibawa dan makan makanan yang dibawa..semua penumpang yang memandang kebingungan sehinggalah mamat berkata “mak saya kata, sampai kat ipoh, mak saya soh makan bekal nasik nih..” Drebar bas tuh terus kena sawan kat situ jugak..kih..kih..kih.

No comments: