October 29, 2008

selamat hari lahir yg ke 22 thn...

detik 12 tgh malam 30 oktober merupakan detik yg paling bermakna bagi diri aku...
dimana lahir la insan yg bernama ahmad shukri ke muka bumi ini.
pada hari ni maka genapla umo aku yg ke 22 tahun...
setelah sekian lamanya aku berpijak dbumi ni...
bersyukur teramat kerna masih diberi nafas oleh ALLAH yg maha esa untuk hidup dan merasa akan nikmat hidup ini.
terima kasih buat ayah n bonda yang sela ini membesarkan aku sehingga begini besar...
begitu besar dugaan yg datang menimpa dalam membesarkan aku sehingga kini..
rasanya xterbalas segala budi yg dcurahkan oleh kedua ibu bapa ku itu...
n akan aku jaga mereka sehingga ke akhir hayat..
so tuk sekian kalinya aku merasakan hari lahir aku xbrapa meriah jika dibanding dengan tahun sebelumnya...
mungkin kerna aku sibuk dgn kerja n sibuk mnguruskan rumah...
tapi xpe...
aku buat smua itu untuk family aku gak...
so tahun ni aku budget nk wat yang terbaik dari tahun sbelumnya...
kalau boleh aku nk ubah cara idup aku yg kini..
kalau boleh aku nak jadi lebih matang dalam mmbuat keputusan...
kalau boleh aku nak lebih maju dari orang lain...
tu semua misi untuk umur 22 tahun ni.
tapi sebenarnya banyak lagi yang aku nak wat kalau leh nak wat sikit2 dulu n tgk perubahan yg ada.
so dikesempatan ini aku nak ucapkan ribuan terima kasih kepada yang sudi wish kat aku...
dkesempatan ni juga aku nk memohon segala ampundan maaf andaai ada terkasar bahasa atau terlepas bicara.
so kepada insan yang bernama AHMAD SHUKRI B SALIM "Selamat Hari Lahir Yg Ke-22 Thn"
semoga panjang umur dan dimurahkan rezeki seumur hidup.....
amin....

October 24, 2008

timeless

video

Jodoh antara kita....

Jodoh tiada kaitan dengan keturunan. Hanya belum sampai masanya. Iabagai menanti jambatan untuk ke seberang. Kalau panjang jambatannyajauhlah perjalanan kita. Ada org jodohnya cepat sebab jambatannyasingkat.
Usia 25 tahun rasanya belumlah terlalu lewat. Dan usia 35tahun belum apa2 kalau sepanjang usia itu telah digunakan untukmembina kecemerlangan. Nyatakanlah perasaan dan keinginan anda itudalam doa2 lewat sembahyang. Allah mendengar.Wanita baik untuk lelaki yang baik, sebaliknya wanita jahat untuklelaki yang jahat. Biar lambat jodoh asalkan mendapat Mr Right danbiar seorang diri drpd menjadi mangsa lelaki yang tidak berimankemudian nanti.
Memang kita mudah ter silap mentafsir kehidupan ini. Kita selalusangka, aku pasti bahagia kalau mendapat ini. Hakikatnya, apabila kitabenar2 mendapat apa yang kita inginkan itu, ia juga dtg bersamamasalah.Ketika anda terperangkap dalam kesesakan jalan raya, motosikalmencelah-celah hingga mampu berada jauh di hadapan. Anda pun mengeluh,alangkah baiknya kalau aku hanya menunggang sebuah motosikal sepertiitu dan cepat sampai ke tempat yang dituju. Padahal si penunggangmotosikal mungkin sedang memikirkan bilakah dia akan memandu kereta ditgh2 bandar raya.Bukan semua yang anda sangka membahagiakan itu benar2 membahagiakan.
Bahagianya mungkin ada tapi deritanya juga datang sama. Semua benda, pasti ada baik buruknya.Demikian juga perkahwinan. Ia baik sebab ia dibenarkan oleh agama,sunnah Nabi, sebagai saluran yang betul untuk melepaskan shahwat disamping membina sahsiah dan sebagainya, tapi ia juga buruk sebab ramaiorg yang berkahwin hidupnya semakin tidak terurus.Berapa ramaikah yang menyesali perkahwinan masing2 padahal dahulunyamereka bermati-matian membina janji, memupuk cinta kasih malah adayang sanggup berkorban apa sahaja asalkan segala impian menjadi nyata?Jika tidak sanggup untuk bergelar isteri tidak usah berkahwin dulu.Jika merasakan diri belum cukup ilmu untuk bergelar ibu ataupun ayah,belajarlah dulu. Jika rasa2 belum bersedia untuk bersabar dgn kerenahanak2, carilah dulu kesabaran itu.
Jangan berkahwin dahulu sebabkenyataannya ramai yang tidak bersedia untuk melangkah tetapi telahmelompat, akhirnya jatuh terjerumus dan tidak jumpa akar berpauttatkala cuba mendaki naik.Berkahwin itu indah dan nikmat bagi yang benar2 mengerti tuntutan2nya.Berkahwin itu menjanjikan pahala tidak putus2 bagi yang menjadikannyagelanggang untuk mengukuhkan iman, mencintai Tuhan dan menjadikansyurga sebagai matlamat. Berkahwin itu sempadan dari ketidaksempurnaaninsan kepada kesempurnaan insan - bagi yang mengetahui rahsia2nya.Berkahwinlah anda demi Tuhan dan Nabi-Nya, bukan berkahwin keranaperasaan dan mengikut kebiasaan.
Jodoh usah terlalu dirisaukan, tibamasanya ia akan datang menjemput, namun perlu juga anda membukalorong2nya agar jemputan itu mudah sampai dan tidak terhalang.
"Seorang teman pernah berpesan..
"Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,kemana hilangnya sinar..
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi.."
"`Cinta yang disemadikan tidak mungkin layu selagi adanya imbaskembali.
Hati yang remuk kembali kukuh selagi ketenangan dikecapi.
Jiwa yang pasrah bertukar haluan selagi esok masih ada.
Parut yanglama pastikan sembuh selagi iman terselit didada...`

October 22, 2008

hakikat pernikahan

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang



Ada banyak alasan manusia yang membuat dasar dari hakikat pernikahan, hakikat yang seperti apakah yang paling membahagiakan? cuba kita lihat...dan manakah pilihan kita???



- Jika hakikat pernikahan adalah kerana SEX, maka pasangan rajin bertengkar jika servis di kamar tidur tidak memuaskan. Atau rajin hadir di SEX party.



- Jika hakikat pernikahan adalah kerana HARTA, maka pasangan bakal bubar jika bangkrup.


- Jika hakikat pernikahan adalah kerana BEAUTY/BODY, pasangan bakal lari jika rambut beruban dan muka keripot atau badan jadi gendut.



- Jika hakikat pernikahan adalah kerana ANAK, maka pasangan akan cari alasan untuk pergi jika buah hati (anak) tidak hadir.



- Jika hakikat pernikahan adalah kerana KEPERIBADIAN, pasangan akan lari jika orang berubah tingkah lakunya.



- Jika hakikat pernikahan adalah kerana CINTA, hati manusia itu tidak tetap dan mudah terpikat pada hal-hal yang lebih baik, lagipula manusia yang dicintai pasti MATI / PERGI.



- Jika hakikat pernikahan adalah kerana IBADAH kepada ALLAH, sesungguhnya ALLAH itu KEKAL dan MAHA PEMBERI HIDUP kepada makhlukNYA. Dan ALLAH mencintai hambaNYA melebihi seorang ibu mencintai bayinya.Maka tak ada alasan apapun didunia yang dapat meretakkan rumah tangga kecuali jika pasangan mendurhakai ALLAH.

di sebalik pangkal nama....

Pemilihan huruf pertama pada nama juga adalah penting.

Berikut sebagai sedikit panduan.

*A (Akma)* Ramah dan murah senyuman.Mereka juga pandai menyesuaikan diri dalam pergaulan selain bijaksana dan cerdas.Kelemahannya, sangat mudah berasa hati, dan mudah mengeluarkan kata-kata pedas ketika meluahkan perasaan marah. Meskipun begitu marahnya mudah reda.

*B* Selalu tenang dalam menghadapi masalah yang rumit dan membahayakan dirinya adalah ciri penampilannya.Mereka juga sangat setia dan penyabar, yang menjadikannya amat disenangi dalam pergaulan. Kelemahannya, sangat mudah tersinggung.

*C* Ramah dan pandai berbicara.Ini yang menjadikannya popular di kalangan rakan-rakan.Mereka tidak bersungguh dalam bertindak dan selalu menganggap masalah yang dihadapi adalah remeh.

*D* Pendiam, bercakap hanya bila perlu.Sopan, berdisiplin dan kuat bekerja.Kelebihannya itulah yang menghasilkan kejayaan dalam mencapai cita-cita.Kelemahannya adalah selalu bimbang dan sukar mempercayai orang lain.

*E* Pandai dan penuh pertimbangan dalam menjalankan tanggung jawab.Sikapnya periang bila hatinya senang, tetapi suka berdiam diri apabila hatinya gundah dan boleh membuatkan hati orang lain terluka.

*F* Punya pendirian yang teguh, tidak mudah goyah dan keras kepala. Mereka juga sukar memaafkan.Tidak setia dan amat berhati-hati bila berbelanja..

*G* Kerap murung dan bersedih hati.Pendiriannya mudah dipengaruhi.Tekun belajar ketika rakannya bermalas-malasan dan sebaliknya suka bermalas-malasan ketika rakannya sedang tekun.

*H* Mudah simpati, bahasanya lemah-lembut.Tidak pernah melukai perasaan orang lain.Selalu tergesa-gesa dalam melakukan pekerjaan, suka berkhayal dan bercita-cita terlalu tinggi.

*I* Suka memendam perasaan dan permasalahan.Mereka juga mudah merasa curiga dan cemburu terhadap orang lain.Suka menangis.

*J* Ramah dan murah senyuman.Mereka juga pandai menyesuaikan diri dalam pergaulan.Mudah merasa ragu dalam membuat keputusan dan tidak tegas.

*K* Pandai berjenaka.Hari-harinya sentiasa ceria walaupun perasaannya gundah.Kelemahannya suka bercerita rahsia sendiri.

*L* Ramah dan pandai bergaul dan mempunyai ramai kawan.Tidak suka bergosip dan mencampuri urusan orang lain.. Amat berhati-hati bila berbelanja.Kelemahannya, tidak menepati masa..

*M* Pandai dan kreatif, suka kelembutan dan jika dikongkong, mereka akan berontak.Senang dijadikan sahabat, kerana mereka tidak berkira. Kelemahannya, boros dan keras kepala.

*N * Baik hati dan rapi dalam berpakaian.Mereka suka menghulurkan tangan menolong orang lain tanpa memikirkan balasan.Kelemahannya, mudah bersedih hati dan kurang percaya diri.

*O* Serba boleh.Suka memendam perasaan dan permasalahan serta sukar mempercayai orang lain.. Akibatnya ramai yang menggapnya sombong dan suka memilih teman.

*P* Pandai berjenaka dan selalu ceria.Punya banyak idea dan sangat kretif.Sering melakukan sesuatu yang belum dilakukan orang lain. Agak pendendam dan boros.

*Q* Setia dan mudah memaafkan orang lain.Suka meluangkan waktunya untuk kawan-kawan.Keras kepala, sukar diatur dan mudah emosi.

*R* Pendiam dan bercakap hanya bila perlu.Tekun dengan kerja yang disukai dan bersungguh-sungguh dalam mengejar cita-cita. Suka mengkritik.. Dan sukar mengawal bicara ketika marah.

*S* Pandai dan tekun dalam mengejar cita-cita.Tidak suka pada orang yang suka memungkiri janji.Kelemahannya mudah tersinggung selain sukar menahan emosi.Jika sudah emosi marahnya meledak-ledak.(i'm a dangerous person.....hehehehe he.....)

*T* Sangat berdisiplin.Selalu mengerjakan sesuatu menurut aturan buku. Tidak suka mengelamun atau bermalas-malasan.. Suka menonjolkan diri selain senang gugup, terutama bila bersalah.

*U* Suka berterus-terang dan menyendiri.Naif baginya merugikan orang lain.Tidak tahan dengan kritikan dan kurang pandai menyusun kata-kata jika berbicara didepan orang ramai.

*V* Tutur katanya lembut dan pemalu. Pandai meyesuiakan diri.Selain itu, mereka juga pandai menguasai orang disekitarnya dengan cerita-cerita yang memikat.Tidak suka berterus terang.

*W * Ramah dan mudah simpati. Sikapnya amat menawan.Punya toleransi yang tinggi dan ringan tangan.Keras kepala dan sukar diatur, tetapi hatinya boleh dilembutkan dengan kesabaran dan kelembutan.

*X * Budi pekertinya halus. Suka melakukan pekerjaan sosial.Mudah tersinggung dan tidak akan berbaik dengan mereka yang menyinggungnya.

*Y * Pendiam dan tidak suka menonjolkan diri.Ramai menganggapnya sombong walaupun sebenarnya mereka adalah sahabat yang baik.Tidak berani mengemukakan pendapat.

*Z * Pandai berjenaka dan menyesuaikan diri dalam pergaulan.Suka disapa terlebih dulu dan gemar menonjolkan diri.


"secebis KASIH membuatkan kita SAYANG
seucap JANJI membuatkan kita PERCAYA
sekecil LUKA membuatkan kita KECEWA
tetapi sebuah PERKENALAN selamanya BERMAKNA"

October 18, 2008

tEnTaNg C.i.N.t.A

kali ini aku ingin mengulas beberapa perkara tentang cinta yang
aku rasa mungkin pernah dilalui oleh semua orang...
tidak kira sekali atau dua kali anda bercinta..
tidak kira umur kita bercinta...
tidak kira darjat kita menyinta...
tidak kira negara kita dicinta.... dan..
tidak kira hati yang kenal cinta...
perkataan cinta sudah sinonim dengan masyarakat dunia umumnya...
tapi kat malaysia cinta paling indah...
entah kenapa cinta begitu mudah diterima sedangkan hati tidak berkata apa...
aku masih tidak mengerti akan pe yang dimaksudkan dengan cinta...
orang akan berkata jika seseorang itu dilamun cinta hatinya berdegup dengan kencang..
apabila sseorang itu dilamun cinta bagaikan makan tak kenyang, mandi tak basah...
tapi kalau makan tak kenyang pe yang dia makan yek...
kalau mandi tak basah pe yg dia mandi...
aku pn pening...
rata-rata rakyat malaysia ni mula strt bercinta pada umur 9 tahun...
kira time tu br nak mula kenal erti cinta...
tapi ada gak yg br setahun jagung dah pandai bercinta...
kira bila dah meningkat remaja cinta makin menjadi-jadi...
segalanya leh terjadi disebabkan cinta...
segalanya sanggup diharungi kerna api cinta...
segalanya sanggup dihadapi sampai mati...
tapi semua tu hanya khayalan semata...
sungguh manis lidah berbicara...
begitu indah ayat yg dicipta...
tapi....
semua tu palsu belaka...
ingatlah...
hanya satu cinta yang berkekalan iaitu cinta kepadaNYA...
ALLAH yang maha esa...
renung-renungkan la...
- nukilan bicara -
+damhairkuhs+

+ selamat hari raya +


salam semua...


thanx coz masih lagi sudi mnyinggah kat blog sy ni...

soryla coz dh lama xupdate..

sibuk ke hospital je sejak posa..


dkesempatan ini sy ingin mngucapkan selamat hari raya...

walaupn dh nk msk 2 minggu kita mnyambut syawal yg bbahagia ini...

tp sy juga ingin memohon ampun dan maaf diataas segala kesilapan yg pernah sy lakukan...

nampak atau tak, terasa atau tak, dan hope semua kawan dapat menghalalka segalanya...


syawal tahun ni begitu berbeza dgn tahun2 sebelum ini...

syawal tahun ni sy smbutnya di hospital kerna menemani ayah tercinta menjalani pmbedahan pada raya ke 4.

tp sy bsyukur coz segala opration berjalan dengan lancar walaupn penantian selama 8 jam.

kini sy masih lagi menemani ayah disisi untuk proses pnyembuhan...

sy mndoakan agar segala nya bjalan dgn lancar...

amin...


so kepada semua sahabat...

masih ada baki-baki bulan syawal ni dapatlah dgunakan dengan sebaik mungkin...

dijempt kepada seluruh rakan umat islam @ bukan islam untuk datang kerumah...

rumah sy sntiasa menerima kedatangan anda...