April 26, 2008

aktiviti luar yang best.....


Semalam aku n beberapa org geng PROSTAR (Program Sihat Untuk Remaja) ada menjalankan outreach di bandar kajang, hulu langat. aku bertolak dari umah kul 630pg untuk ke destinasi yang telah dijanjikan. terpaksa bertolak awal coz takut akan mengalami kesesakan jalan raya. pg tu aku mmg sakit ati sangat dengan aku punya pemandu. pagi2 lagi dah nk bg khutbah kat aku n geng aku.. tp aku wat tak tau je mungkin kepala pkcik ni mmg xbetul kot.

Perjalanan pergi hari tu berjalan dengan baik coz mungkin terlalu awal kami keluar but best gak coz dapat tengok pemandangan pagi yang memporsonakan. kami tiba di destinasi yang dituju iaitu HOSPITAL KAJANG n kami terus ke dewan bestari untuk mendaftarkan diri....
kami tiba di dewan pada pukul 730pg....

Meja pendaftaran pagi ni di jaga oleh abg khai yang juga merangkap pengerusi program pada kali ini. kami dibekalkan dengan tag nama n sehelai baju warna kuning....waktu mnunggu mmg paling aku tak suka... bukan apa mls mmbazir masa je....
so pagi tu aku sempat merayau sekitar hospital kajang yang mempuntai 1001 memori. mmg penat gak la merayau tp xpe coz aku mmg suka tengok keindahan dan pemandangan sebelah pagi coz ia amat mengasyikkan.

Jam menunjukkan kul 830pg n time ni barula ramai yang datang. seramai 30 orang pelajar dari high school n smk jb (sory xtau mksd). so tgk tentatif pagi ni ada sedikit ceramah pasal hiv/aids, kesihatan remaja dan prostar. so knala dengar ceramah ni walaupun aku dah dengar sejak tahun 2000 lagi. aku sebagai fasilitator kena tunjukkan teladan yang baik (baik ker?) kepada pelajar2. so knala tunggu dari kul 830pg hingga kul 2ptg...

Wa...... mengantuk bila dengar ceramah yang kita dah dengar dulu. tapi takpe kna gak tambah lagi maklumat dalam otak ni..... so aku ka menunggu sampai kul 330ptg coz time tu baru outreach bermula...kita orang di bahagikan kepada 2 group dimana 1 group akan ke metro point n satu group lagi akan ke metro plaza...

kat sana kita orang diberi tugasan untuk membuat survey tentang kesihatan remaja dan hiv/aids dikalangan remaja di daerah itu. so setiap group akan dipecahkan kepada group kecik n setiapnya akan dipadangkan antara fasi yang baru dan fadi lamg lama. aku dapat lak dengan seorang mamat ni n terpaksala wat.... ingat dapat dengan awek ker...hahaha....xpela janji dia reti wat keja....

aku n budak ni dapat siapkan tugasan dalam masa 30 minit je...mgkin tempat yang kita orang pergi mmg strategik. siap je aku terpaksa menunggu team yang lain untuk siapkan tugasan mereka. sambil menunggu tu aku sempat gak la berborak dengan seorang promoter dari syarikat barangan kesihatan. cun gak awek ni tp xleh la coz tgk mcm dh tua....hahaha.....

dah siap semua group so kita orang berkumpul semula kat dewan td n kumpulkan semua maklumat. terasa best sangat coz dapat berjumpa dengan penduduk. so aktiviti ni abis kul 5ptg...
so smua dah penat dengan aktiviti ni n balik dengan 1001 kepuasan coz semua yang di cadangkan telah berjalan dengan jayanya...

nak balik ni yang wat aku sakit ati dahla menunggu pemandu yang lambat pastu leh dia ikut jalan jauh time balik. elok g satu jam so pjalanan balik memakan masa 3jam ni yang wat aku naik angin ni...xpela janji selamat sampai....tp smpai sekarang aku still sakit ati tau....

pengalaman ari ni mengajar aku tentang erti kesabaran dalam idup....
pengalaman ini memang best sangat......terima kasih kepada semua yang terlibat......

1 comment:

Amir Rayyan said...

salam..aite salam perkenalan..enjy bc ur blog...dun forget to view my page k at seandairies.blogspot.com